VÄGEN TILL FRIHET

Startsida Öppettider Priser Handledareutbildning Riskettan Am B Be Blanketter Länkar Grattis Personal Kontakt

 
Handledareutbildning:

Riksdagen har beslutat att ändra reglerna för introduktionsutbildningen. Dessa träder i kraft den 1/9-2010.
Kravet på att elev och handledare ska gå tillsammans tas bort. Utbildningen kommer även att få en giltighetstid på fem år.

Om någon gått utbildningen tidigare ( t ex 1 mars 2007 ) hur fungerar det då?
Svaret är att även denne handledare har fem års giltighet på sin utbildning. Det innebär praktiskt att om han/hon har ett barn som fyller 16 år nu i sommar , kan de vänta tills efter den 1/9 och då behöver endast barnet gå utbildningen. Introduktionsutbildningen för dennes handledare och förälder gäller till den 1 mars 2012. Men , om de inte inväntar 1/9 , utan vill börja direkt så måste båda gå.

Om den femåriga giltighetstiden på utbildningen passeras för handledaren , måste man förnya sin introduktionsutbildning för att få fortsätta som handledare. T ex ,  någon som gått utbildning den 1 mars 2006 med sitt första barn och i höst ska börja handleda sitt andra barn : barnet måste givetvis gå utbildningen men föräldern behöver inte gå. Dock , är det aktuellt att övningsköra efter det att föräldern /handledarens femårstid har gått ut 1 mars 2011 , så måste denne genomgå en ny utbildning för att få fortsätta handleda.

Fr.o,m 2006 måste alla som vill bli handledare för privat övningskörning tillsammans med sin elev gå en speciell introduktions utbildning. Kursen är tre timmar lång och tar upp följande:

-Del 1, Handledaren.
Här tar vi upp:
De rättigheter och skyldigheter som handledare , trafiklärare och elever har.
Handledarens moraliska ansvar.
Fördelarna med att kombinera professionell utbildning med provat mängdträning.
Pedagogiska råd till handledaren för att mängdträningen skall bli säkrare och mer effektiv.
Krav som rör bilen och hur handledaren kan öka säkerheten genom extra utrustning.

-Del 2, Mängdträningen.
Här tar vi upp:
Målet och innehållet i kursplanen för B - behörighet.
Hur mängdträningen kan struktureras för att den ska bli säkrare och mer effektiv.
Hur val av övningsplats och tidpunkt kan öka säkerheten vid mängdträningen.
Risker som handledaren särskilt bör uppmärksamma.
Hur teori och praktik bör integreras.
Hur erfarenheten påverkar bl a avsökningen och hur den kan öka säkerheten.
Hur vi kan se samma situation med "olika ögon".
Hur förarprovet går till och vilka krav som ställs vid det.

-Del 3, Minska riskerna.
Här tar vi upp:
Risker kopplade till faktorerna hastighet , bilbälte , trötthet samt alkohol och andra droger.
Unga förares inbladning i olyckor.
Hur förares uppfattning om den egna förmågan kan påverka trafiksäkerheten.
Olycksrisker i ett genusperspektiv.
Attityder kring trafiksäkerhet.
Var man kan hitta ytterliggare information om förarutbildning och privat mängdträning.

För mer information och bokning ring
0416 - 128 28 , se kontorets öppettider.


När effektivitet och utbildning går först

Webbdesign: Nyheter7